טיולים והרצאות - 054-3161251

סיפור מלון "המרפא" של זאב ספיר וסולימאן נדיף במובלעת אל חמה

פורסם בתאריך 28 בדצמבר 2016

סיפור מלון "המרפא" של זאב ספיר וסולימאן נדיף במובלעת אל חמה.
כאשר נסללה "רכבת העמק" בשנת 1905, הוקמה במקום תחנת רכבת, במסעף שחיבר את מסילת "רכבת העמק" עם מסילת הרכבת החיג'אזית. מבנה תחנת הרכבת בחמת גדר, העומד על תלו עד היום, נמצא ממזרח לכניסה לאתר. את הגשרים של המסילה על פני הירמוך ראינו בירידה לחמת גדר.
בתקופת המנדט – בשנות ה-20 של המאה ה-20 חָ‏כַּ‏‏ר סולימאן נדיף ביה, ערבי עשיר ובעל השפעה, את אדמות המקום מממשלת המנדט וקיבל זיכיון להקמה ולהפעלת מרחצאות בתמורה לשירותים שנתן לבריטים במהלך מלחמת העולם הראשונה. בראשית שנות ה-40 החל נדיף ביה בהקמת המרחצאות מחדש.

בשנת 1946 נפתח במקום בית המלון "מרפא" ביוזמת זאב ספיר ובשותפות עם סולימאן נדיף ביה. "מרפא" היה בית מלון ופנסיון בעל 45 חדרים, בשותפות ערבית-יהודית, שפעל באלחמה בין השנים 1946 ו-1967. זאב ספיר מחיפה מימן את הבנייה והשקיע בה 24,000 לירות שטרלינג, סכום עתק באותם ימים. עם סיום המנדט הבריטי בשנת 1948, נאלץ ספיר לנטוש את אלחמה מטעמי ביטחון.
עד לתקרית אלחמה בשנת 1951, שבה הסורים השתלטו על המקום, הגיע ספיר לאלחמה פעמים אחדות בלוויית נציג האו"ם. בינתיים המשיכה משפחת נדיף להפעיל את המלון ואירחה ערבים עשירים מארצות שכנות ומומחים זרים ששרתו את צבא סוריה.

כשהסורים השתלטו על אלחמה בשנת 1951, הם הקימו בה מסגד, העומד עד היום.
במלחמת 1967 כבשה ישראל את אלחמה. זאב ספיר תיאר את אשר מצא בהגיעו למקום לאחר המלחמה: "המלון עצמו היה שלם, כאילו רק לפני שעה עזבו אותו. הכול היה בו, אפילו כלי האוכל עם שם המלון".
כאשר נתפס המקום נמצאו בו שני אזרחים קשישים: בנו של סולימאן נדיף ביה, בעל הזיכיון למרחצאות מימי המנדט הבריטי ושותף בבית המלון "מרפא", ורעייתו, שהיו אזרחים לבנונים. נדיף הבן ניהל את בית המלון. הוא סיפר כי מאז הכיבוש הסורי, בשנת 1948, היו באים למקום אזרחים ממדינות ערב וגם מומחים צבאיים סובייטים ומזרח-גרמניים. לרשותם עמד מועדון לילה מפואר.
נדיף ואשתו עזבו את אלחמה בליווי זאב ספיר שהביאם אל נקודת המעבר לסוריה בקונייטרה שברמת הגולן.
ספיר ביקש רשות מצה"ל, שהחזיק במקום, לשוב לאלחמה ולהפעיל מחדש את המלון "מרפא". אולם מינהל מקרקעי ישראל החליט שלזאב ספיר אין זכויות באתר והמסמכים שבידו אינם תקפים.
הזיכיון על פיתוח ותפעול האתר נמסר לקיבוצי הסביבה המפעילים את מרחצאות חמת גדר.

"נופים ותרבויות" הדרכת טיולים עם מוסר השכל.
ניתן להזמין סיורים במובלעת אל חמה הכולל ביקור במלון, סיפורו של אלי כהן, תקרית אל חמה ויחסי ירדן ישראל במשולש הגבולות.

אודות ״נופים ותרבויות״ - אבשלום שחר

רוצים לקבל מידע נוסף אודות טיולים וסיורים מודרכים? השאירו פרטים
[contact-form-7 id="4691" title="תפריט צד"]
אבשלום שחר © כל הזכויות שמורות, אין להעתיק או להשתמש בתוכן ללא אישור מפורש. אינטרמקס קידום אתרים