טיולים והרצאות - 054-3161251

מלחמת לבנון הראשונה

פורסם בתאריך 08 בדצמבר 2012

מלחמת לבנון הראשונה 

ניתן להזמין הרצאה בנושא מלחמת לבנון הראושנה הכולל קטעי שמע ומדיה נדירים מאותה תקופה , מצ"ב מאמר על המלחמה

התרחשה בין ישראל ולארגוני הטרור פלסטיניים שפעלו נגד ישראל משטח לבנון במשך שנים רבות  .החלה בהפצצות חיל האוויר הישראלי ב-4 ביוני 1982, שלאחריהן פלשה ישראל ללבנון ב-6 ביוני .שלב ראשון שלה הסתיים כעבור 3 שנים, ביוני 1985, עם נסיגת כוחות צה"ל מרוב שטחה של לבנון והתייצבותם ברצועת ביטחון צרה לאורך הגבול. לאחר 15 שנים נוספות , במאי 2000, החליטה הממשלה על הסגת כוחות צה"ל לקו הגבול הבינלאומי.

מטרת הפלישה ללבנון הייתה פגיעה בבסיסי הארגון לשחרור פלסטין – אש"ף בדרום לבנון. מבסיסים של אירגוני הטרור שוגרו טילי קטיושה לעבר יישובי הצפון של ישראל, וכן יצאו מהם מחבלים שחדרו לשטח ישראל וביצעו פעולות טרור. שר הביטחוןאריאל שרוןהאמין שהמבצע יוכל לסלק את אש"ף מדרום-לבנון ולחסל את יכולתו המבצעית של הארגון. בהמשך השתנתה מטרת המלחמה, וצה"ל לא עצר את כוחותיו במרחק של40 ק"ממהגבול כפי שנקבע בתחילה, אלא התקדם לביירות כדי לגרש את כוחות אש"ף מכל לבנון.

ההוראות המבצעיות שניתנו לכוחות עם הפלישה ללבנון היו להשמיד את עמדותיו של אש"ף ולהימנע מעימות עם הכוחות הסוריים השוהים בלבנון . אולם ב-9 ביוני החל עימות רחב עם סוריה, בייחוד בקרבות אוויר. כמה ימים לאחר מכן נכנסה לתוקף הפסקת האש בין ישראל לסוריה, ובשלב זה היו כוחות צה"ל במרחק של כ-3 קילומטריםמדרום לנמל התעופה של בירות. הפסקת האש לא הביאה להפסקת פעולותיו של צה"ל נגד אש"ף. מיולי ועד אמצע אוגוסט התנהל מצור על העיר בירות, אשר מטרתו הייתה לאלץ את כוחות אש"ף לפנות את העיר. במהלך המצור הפגיז צה"ל עמדות אש"ף בבירות מהיבשה, מהים ומהאוויר, והתקדם אל החלקים המערביים של העיר.  ב-11 וב-12 באוגוסט הפציץ חיל האוויר את בירות הפצצה מסיבית, ולמחרת הסכים אש"ף לסגת מהעיר בחסות כוח רב לאומי. ב-4 בספטמבר הושלם פינוים של אש"ף ושל הכוחות הסוריים מבירות והכוח הרב-לאומי הוצא מהעיר. ב-14 בספטמבר נרצח באשיר ג'מאייל, נשיא לבנון, בעל בריתה ישראל, וצה"ל נכנס למערב-בירות. כוחות הפלנגות הנוצריים נכסו עם צה"ל לאזור כדי לסייע לו, ו ב-16 בספטמבר הגיעו למחנות הפליטים סברה ושתילה וטבחו בפלסטינים. כמה מאות פליטים נהרגו. הטבח עורר תגובות קשות בעולם כולו, ובלחץ כבד של ארצות-הברית נסוגה ישראל מבירות. בישראל הביא הטבח בסברה ושתילה הביא את הוויכוח הפוליטי לשיאו, ובסופו של דבר הוקמה ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת הרקע לטבח בסברה ושתילה – ועדת כָהן. הוועדה המליצה ששר הביטחון שרון יתפטר. בעקבות החלטת הממשלה בנושא הסכים שרון להתמנות לשר בלי תיק בממשלה.

התרחקותו של אמין ג'מאייל (אחיו של באשיר ג'מאייל) מישראל, הביאה אבדות רבות בשל התקפות הטרור (בעיקר של החיזבללה ), והקמת ממשלת האחדות הלאומית הובילו לנסיגה לרצועת הביטחון בלבנון. ישראל טענה שיש לה זכות לערוך סיורים ולבצע פעילות ביטחונית באזור זה, תוך המשך התמיכה בצבא דרום-לבנון , המקומי. בישראל גרמה המלחמה להתלהטות המחלוקת הפוליטית בציבור: חלק מהישראלים התנגדו לה, וטענו כי בפעם הראשונה בתולדותיה נלחמה ישראל מלחמה לא הכרחית -"יש ברירה" שלא נכפתה על ישראל על-ידי אחרים. ישראלים אחרים, בעלי דעות מרכזיות-ימניות, סברו שהמלחמה צודקת ונכונה ושהשמאל מחבל במאמץ המלחמתי בעצם הביקורת שלו על המלחמה. בספטמבר 1983 התפטר מתפקידו ראש הממשלה מנחם בגין. בגין, שבתחילת המלחמה התפאר בהישגי צה"ל, התפטר בעיקר בשל תחושת האחריות למותם של חיילים רבים כל כך. החליף אותו בתפקידו יצחק שמיר .

בעקבות המלחמה גורש אש"ף מרוב אזור לבנון, הצבא הסורי נפגע קשות ומטחי הקטיושות פסקו כמעט לגמרי. עם זאת, המלחמה הביאה ולשהייתו של צה"ל בדרום-לבנון במשך שנים רבות – שהייה שבעקבותיה נגרמו לישראל אבדות רבות וכוח ההרתעה של צה"ל נפגע, שכן הוא התקשה להתמודד עם פיגועי הטרור של ה"חיזבאללה" בשטח. בשנת 2000, בהוראת ראש הממשלה דאזאהוד ברק, נסוג צה"ל לקו הגבול הבין-לאומי. ההוראה ניתנה, בין השאר, בשל לחץ ציבורי רחב.

מדריך אבשלום שחר מורה דרך, מרצה וחוקר מזרח תיכון ומורשת צה"ל.
חקר וכתב ספרות מקצועית.
פירסומים: 3 ספרים
מקראה על יחסי סוריה וישראל לאורך השנים.
פרסומים על גיאוגרפיה צבאית בזירות העימות של ישראל עם ארגוני הטרור השונים.

להזמנת סיור אבשלום שחר 0543161251 או דרך האתר nofim-il.co.il

יכול לעניין אותך גם

אודות ״נופים ותרבויות״ - אבשלום שחר

רוצים לקבל מידע נוסף אודות טיולים וסיורים מודרכים? השאירו פרטים
[contact-form-7 id="4691" title="תפריט צד"]
אבשלום שחר © כל הזכויות שמורות, אין להעתיק או להשתמש בתוכן ללא אישור מפורש. אינטרמקס קידום אתרים