טיולים והרצאות - 054-3161251

מבצר עתלית קסטלום פרגרינורום

פורסם בתאריך 28 בדצמבר 2016

בשנת 1217 בנו הצלבנים את מבצר עתלית. במסע הצלב ה-5 נבנו מחדש ביצורי קיסריה והוקם מבצר חדש ,עולי הרגל במסע הצלב ה-5 קראו למבצר עתלית: "קסטלום פרגרינורום" (Castellum Peregrinorum), מלטינית – מבצר עולי הרגל. שמו הצרפתי של המבצר, שאטו פלרן (Château Pèlerin), שהוא תרגום של שמו הלטיני – טירת עולה הרגל.

 

הקמת מבצר עתלית

הקמת המבצר בתקופתו של המלך הצלבני של ממלכת ירושלים ז'אן דה בריין שיצא בקריאה לקחת חלק במפעל הבנייה של המבצר החדש, המקום שנבחר לשון יבשה עם מפרץ צפוני ודרומי כך שהיה קל להגנה משלושה כיוונים בדומה לעכו אך דרש ניתוק טופוגרפי מהיבשה בצד המזרחי באמצעות חפיר , במקרה של מבצר עתלית מדובר על שני חפירים מקבילים. לקחו חלק בבניית המבצר אבירי המסדר הטמפלרי, בנאים מהממלכה הצלבנית ועולי רגל רבים. אחד המקורות החשובים על התקופה והקמת המבצר בכתביו של ההיסטוריון אוליבר מפדרבורן, "ההיסטוריה של דמיאטה" . המבצר הוקם על הדרך הים הקדומה בסמוך לקסריה ולחופו של רכס הכרמל לפני המעבר צפונה לנמל החשוב של עכו בירת הממלכה באותה תקופה ובסמוך למצודת הדרכים 'דיסטריקטום' שהוקמה כדי להגן על הדרך ועל המעבר הצר בנחל אורן. במהלך הקמת המבצר נחשף מטמון של מטבעות מהתקופה הפיניקית ומעיין, לעולי הרגל הנוצרים היה זה אות משמים.

לאחר סיום בנייתו התיישבו בו האבירים הטמפלרים, ואלה הפכו אותו עבורם למרכז ממשלי של האירגון בקו החוף התיכון של הממלכה במקביל למרכז הגדול בעכו.
כעבור כשנתיים מסיום בניית המבצר ב 1220, כבש שליט דמשק אל-מלכ אל-מעט'ם עיסא את קיסריה והמשיך בדרכו לתקוף את עתלית . הישוב הצלבני הסמוך פונה ואלפי לוחמים התרכזו בהגנה על המבצר, אל מועט'ם צר על המבצר, אך לא הצליח למרות הנסיונות לכבוש אותו ולאחר מספר שבועות, נסוג מחשש לתגבורת צלבנית.

במסעו של הקיסר פרידריך ב 1228 הגיע לעתלית, וניסה להשתלט עליה ולקבוע את אחד המרכזיים השלטוניים שלו וזאת בזכות מערכת הביצורים שלה ומיקומה האסטרטגי, הקיסר הגיע למבצר אך לאחר משא ומתן המסדר הטפלרי לא הסכים לדרישות שלו וכלאו אותו לאחר מספר ימים הוא שוחרר, הסיפור ממחיש את חוסר הרצון של הממלכה לשתף פעולה עם הקיסר השנוי במחלוקת שלא קיבל את ברכת האפיפיור למסע הצלב שלו.
בשנת 1265 הגיע לעתלית המלך הממלוכי בייברס. כוחותיו כשלו בנסיונות לפרוץ את חומות המבצר ולאחר מספר שבועות זנח בייברס את המצור . הממלוכים המשיכו במסע הכיבושים באזורים אחרים כאשר הם מחריבים את המבצרים הצלבנים בזה אחר זה . בשנת 1283 נחתם הסכם בין הצלבנים לממלוכים וזאת בתמורה לתשלום כופר שנתי.

ב 1291 נפלה עכו, ומבצר עתלית נשאר המבצר הצלבני האחרון, השמועה על נפילת עכו הגיעה למגיני עתלית ואלה נטשו את המבצר דרך הים.

סיורים במבצר עתלית

להזמנת סיור בכרמל ותצפיות על מבצר עתלית אבשלום שחר – צרו קשר
אבשלום שחר מורה דרך, מדריך לידיעת הארץ, מרצה וחוקר מזרח תיכון ומורשת צה"ל.
חוקר וכותב ספרות מקצועית.

יכול לעניין אותך גם

טיול עששיות בתל פאחר

26 באוגוסט 2019

אודות ״נופים ותרבויות״ - אבשלום שחר

רוצים לקבל מידע נוסף אודות טיולים וסיורים מודרכים? השאירו פרטים
[contact-form-7 id="4691" title="תפריט צד"]
אבשלום שחר © כל הזכויות שמורות, אין להעתיק או להשתמש בתוכן ללא אישור מפורש. אינטרמקס קידום אתרים