טיולים והרצאות - 054-3161251

נמל קיסריה

פורסם בתאריך 17 באוגוסט 2011

 נמל קיסריה 

כתיבה והמחשות : אריה בר

היה זה הורדוס החליט לבנות עיר נמל גדולה, ובחר במקום זה משום שהישוב שהיה כאן היה עלוב ומוזנח, הוא החליט לבנות את מגדל סטרטון (שרשון) עיר חדשה שתשרת אותו ואת המדינה שבראשה הוא עומד.

בין השנים 10 עד 22 לפנה"ס בונה הורדוס במקום עיר היפודמית גדולה מתוכננת ומודרנית להפליא עם רחובות ישרים

(צפון דרום), וצולבים (מזרח מערב), הוא קורא לה קיסריה, על שם מיטיבו – אוגוסטוס קיסר. העיר נבנתה כעיר נוכרית, עם מתקני שעשועים, בתי מרחץ ומקדשי אלילים, תיאטרון, היפודרום, ונמל בשם סבסטוס

הנמל היה חשוב להורדוס מאוד בגלל שאיפתו להפוך את הממלכה שקיבל למעצמה כלכלית. זאת הוא יכול לעשות בין היתר על ידי השתלבות בסחר התבואות בין מצרים לרומא.

הורדוס מתכנן ובונה נמל ענק בצמוד לעיר,  כנראה הנמל הגדול ביותר בים התיכון. את היסודות בנו על ידי השקעת תיבות עץ ומילויים בסלעים ואדמה. מעליה נבנו מזחים ענקיים ומגדלור מונומנטאלי שהיה מואר בלילה באש גדולה. בעלייה מהמפרץ, בנה מקדש רומי גדול לכבודו של אוגוסטוס.

נמל זה היה נמל מזחים ראשון בחלקו המזרחי של הים התיכון, נמל משוכלל ביותר עם זרועות מזחים שחדרו 500 מ' לתוך מי הים ועצרו בתוכם כ- 200 דונם של שטח ים המוקף מזחים ורציפים. עגנו בו כ- 100 ספינות גדולות,  דבר שלא היה לו אח ורע באזור.

כדי לבנות את המזחים הורדוס השתמש בפוצולנה, עפר וולקני שהובא ממפרץ נפולי, ועץ מאיטליה, הוא יצר דוברות גדולות שלתוכן הכניס את העפר הוולקני והוסיף אגרגטים גדולים. הדוברה הובאה לנקודה מסוימת ושם הורטב החומר במים ונעשה כבד, פעולה זו השקיעה את הדוברה כולה. החומר הרטוב הפך למעין בטון מוצק והוא נותר עד היום מתחת לפני המים. על הדוברות השקועות שהוצמדו לקרקעית הוא בנה את המזחים האדירים שיצרו את הנמל המפואר.

פרט למזחים הללו בנה גם מגדלור דומה למגדלור המפואר ביותר לאותה תקופה אשר באלכסנדריה- פאוס והנחשב לאחד משבעת פלאי העולם של העת העתיקה.

למה בונה הורדוס בנה נמל כזה משוכלל? בתקופה רומא הקיסרית, הקיסרים ניהלו מדיניות של שגשוג ורווחה שזכתה לכינוי – "פקס רומנה" (השלום הרומאי) הם דאגו לספק לעם "לחם ושעשועים". הכוונה הייתה לתת לאזרחים דגנים ושעשועים חינם, כדי למנוע מהם לעסוק בפוליטיקה, ולחשוב על מרידות.

את התבואות הביאו לרוב ממצריים שהיא ארץ מובהקת של גידולי תבואה. אחד המסלולים הבולטים בהספקת התבואות היה לאורך החוף של ים התיכון, ודרך אחרת הייתה דרך כרתים למערב איטליה, הורדוס הציע לתת לספינות העמוסות מעגן בטוח ואטרקטיבי בציר המזרחי הארוך יותר, מקום למנוחת הצוותים, טיפול תחזוקתי לספינות, הצטיידות ועוד, המיזם הענק איפשר לו לנהל מערכת יחסים תקינה עם הרומאים. זו הייתה מטרתו העיקרית של הורדוס ורומא סייעה לו. כי מכאן הדרך למסחר עם רומא מהירה עם הספינות ששוהות כאן בחורף, ומשתלבות היטב במסחר ברחבי האימפריה.

מאה שנים לאחר שהוקם הנמל הוא החל לשקוע בגלל התשתית הרכה שעליה נבנו המזחים והנמל, שמקורה בסחף שמגיע מהרי שומרון, תשתית זו לא היתה מספיק מוצקה ולא הייתה מסוגלת לשאת עליה את המזחים, ועם הסחף, הגלים,ותנועת המים, הכול החל להתפרק, השימוש במזחי הנמל הרעועים נעשה מסוכן והיה צורך לתקן מדי פעם את היסודות. במהלך התקופה הרומית, ביצעו מספר פעולות תחזוקה שהיו יקרות ומסובכות שמטרתן הייתה להציל את הנמל השוקע. הנמל המשיך לתפקד בתקופה הביזנטית אבל מצבו החמיר נותרו מספר מזחים וכמה מעגנים קטנים,

אך לא כמו בימי הורדוס, לבסוף שקעו המזחים בתוך הים והנמל חדל מלהתקיים.

אודות ״נופים ותרבויות״ - אבשלום שחר

מדריך טיולים בצפון ומורה דרך אבשלום שחר

מדריך טיולים - מורה דרך מוסמך

מורה דרך מוסמך מטעם משרד התיירות. מדריך מוסמך להדרכת טיולים מטעם החברה להגנת הטבע, ריכוז חוגי סיור של החברה להגנת הטבע...

אבשלום שחר © כל הזכויות שמורות, אין להעתיק או להשתמש בתוכן ללא אישור מפורש. אינטרמקס קידום אתרים