טיולים והרצאות - 054-3161251

בעקבות חאנים (במונגולית מנהיגים) וחאנים (בתורכית תחנות דרכים).

פורסם בתאריך 21 באוגוסט 2011
חאן פאר'ג על דרך השיירות .

בעקבות חאנים (במונגולית מנהיגים) וחאנים (בתורכית תחנות דרכים).

התקציר הוא חלק מניתוח שטח מעמיק ומאמר נרחב שכתבתי על החאנים בגולן עקבה, גוחאנדר, פארג' ורשת הדרכים שעברו דרכם ברמת הגולן.

חאן עקבה בדרום רמת הגולן צופה אל נופי שיירות קדומות הירמוך, בקעת הירדן, בקעת כנרות, גליל תחתון. מהחאן תצפית אל דרכים קדומות אשר עליהם נעו אורחות גמלים, פרדות סוסים ועגלות להובלת בני אדם וסחורות יקרות ערך. הגולן מאפשר מעבר נוח אל אגן דמשק, ומסופוטמיה הקדומה בה יושבות כיום סוריה עיראק ובסמוך האימפריה הפרסית היא אירן והחיתים כיום תורכיה. דרכי השיירות כללו רשת דרכים (נקבים) המתאימות למעבר של אדם אך מעל לכל לבהמות משא כמו הגמל אשר יכול לשאת 300 ק"ג וללכת כ 30 ק"מ ביממה, דמיינו לעצמכם שיירה של 200 גמלים וחישבו את כמות הסחורות ומשקלן. הדרך בגולן עוברת מחאן עקבה לחאן גוחנדר וחאן פאר'ג. השרידים מהתקופה הממלוכית והתורכית אך כולל ממצאים מתקופות קדומות יותר כמו מהתקופה הרומית בה הושקע מאמץ רב בתשתית של הדרכים.

ציר השיירות בגולן

מעלה חאן עקבה מהירמוך או הכנרת

חאן עקבה

קו פרשת המים נחל מיצר נחל עין גב

חאן גוחדר, חנות אורחה

חאן פאר'ג

פתחת קונטרה

חאן עקבה מאה 13

התחנה הראשונה כאשר עולים מיחידות הנוף שציינתי אל עבר הגולן הדרומי הוא חאן עקבה (המעבר). לאחרונה הצבא פינה את המוקשים והדבר מאפשר הצצה נדירה אל חאן ממלוכי טיפוסי אשר שימש עד 1967 את הצבא התורכי ונפגע בכמה מקומות מהפצצות של צה"ל. מהחאן נשקפים נופי עמק הירמוך, הגלעד, בקעת הירדן, גליל תחתון מזרחי. חשיבותו בעצם מיקומו האסטרטגי, מפגש מכל יחידות הנוף שציינתי אל עבר הגולן וכשמו כן הוא עקבה בתרגום לעברית המעבר. בסמוך לחאן מקורות מים כמו עין תאופיק.

חאן פארג' מאה 14

חאן הכולל שירידים עתיקים החל מהתקופה הרומית וכפר בו התיישבו במאה 19 צרקסים אשר נטשו את כפרי הגולן לאחר מלחמת ששת הימים. בחצר החאן אבן הכוללת עיטורים המעידים על התיישבות יהודית במקום. לתופעה של שימוש משני באבנים מתקופות שונות קראו הרומאים ספולייה. הבניה מבזלת ופנים המבנה מכזי משמר קורות אבן בזלת. בסמוך לחאן נביעה. התר שוכן על ציר השיירות המרכזי מדרום הגולן למרכזו ומשם לצפונו ולעבר החורן הסורי בואכה דמשק. הדרך עובר לאורך קו התילים בגולן הישראלי ולאורכו נביעות רבות אשר הקלו על אנשי השיירות והבהמות.

חאן גוחדר מאה 15

על פי ניתוח השטח ומקורות עברו במקום דרכים קדומות הרבה לפני התקופה הממלוכית.
ב 2006 נערכה חפירת בתל ג'וחדר וחאן ג'וחדר לקראת הרחבת כביש 98.
בסקר ערכו ק' אפשטיין וש' גוטמן, נחשף יישוב מהתקופה הברונזה, רומית, וביזנטית.
מבנה החאן מהתקופה הממלוכי .

גילגולו של השם ג'וחדר

למעשה ג'וחדר הוא שיבוש של המילה 'ג'וחנדר  שם תואר בחצר הסולטן הממלוכי שפרושו נושא מחבט הפולו. הממלוכים נהגו על סוסים לשחק פולו. השחקנים מתחלקים לשתי קבוצות ומנסות להכניס כדור עץ לשער. המחבט ישר ובקצה כפוף כמו מקל גולף. תפקיד הג'וכאנדר לתת לשליט את מקל העץ, בחאן נמצא חותם ועליו ציור של מחבטי פולו.
מקור מאתר

מקורות נוספים:

ערב עיון בנושא דרכים עתיקות בגולן ביוזמת מוזאון עתיקות הגולן.
ד"ר חיים בן דוד שלוש דרכים שונות מהתקופה הרומית בגולן.
פרופ' עמיקם אלעד, מהאוניברסיטה העברית, התקופה המוסלמית.
ד"ר קטיה ציטרין-סילברמן, חאנים בגולן. עבודת הדוקטור שלה על חאנים בארץ ישראל מהתקופה הממלוכית וביניהם גם על חאנים מהגולן.
חדשות ארכיאולוגיות סקרים וחפירות: אורן זינגבוים  גיליון 120 (2008) דוח סופי 23/11/2008 גבעת אורחה (ג'וחדר).

להזמנת סיור ברמת הגולן אבשלום שחר 0543161251  או דרך האתר nofim-il.co.il
אבשלום שחר מורה דרך , מדריך לידיעת הארץ , מרצה וחוקר מזרח תיכון ומורשת צה"ל .
חוקר וכותב ספרות מקצועית .

אודות ״נופים ותרבויות״ - אבשלום שחר

רוצים לקבל מידע נוסף אודות טיולים וסיורים מודרכים? השאירו פרטים
[contact-form-7 id="4691" title="תפריט צד"]
אבשלום שחר © כל הזכויות שמורות, אין להעתיק או להשתמש בתוכן ללא אישור מפורש. אינטרמקס קידום אתרים