הר כרכום הנקרא בערבית ג'בל עידיד נמצא בנגב סמוך לגבול מצרים, חבל ארץ עם נופי בראשית ונוכחות של שרידי אדם מרשימים מהעת הקדומה הכולל את הריכוז הגדול ביותר בנגב ובסיני של ציורי סלע. ציורי הסלע מרוכזים ברובם בהר כרכום וסביבותיו. ב 1986 כאשר ניהלתי את בית ספר שדה חצבה קבלתי שיחת טלפון מענתי העוסק במחקר ארכיאולוגי והיסטורי וביקש להשתמש בקומנדקר שלנו שהוא רכב שטח גדול לצורך סקר בהר כרכום וכך נחשפתי לסיפורו המופלא של הר כרכום ולאופן המיוחד בו ניתח ופירש ענתי את הממצאים הארכיאולוגים, מאז אני מבקר בהר כרכום בהדרכות טיולים או כאשר מטייל עם חברים ונפעם כל פעם מחדש מציורי הסלע הרבים אותם אני מצלם כל פעם מחדש, מזבחות האבן ושרידים נוספים ובעיקר מהתעלומה מי הם האנשים שציירו את אלפי ציורי הסלע, והאם היה מכנה משותף בניהם, ומה הם ההקשרים, ומי התרבות או התרבויות שחיו או עברו במקום, ולמה דווקא כאן.
קצת על ענתי
את המחקר שלו החל ענתי ב 1986 ומצא מאות ציורי הסלע עם מוטיבים רבים של פולחן אותם אפשר לראות בחלק מהתמונות שצולמו על ידי במהלך השנים בהם בקרתי בהר כרכום, כמו כן נמצאו עשרות מזבחות מאבן, כל אלה מעידים על חשיבותו של ההר מבחינה פולחנית, ההשערה של ענתי שההר הפך לקדוש לפני אלפי שנים לעמים שונים ובאחת התקופות סבור ענתי שהר כרכום הוא ההר המקראי ממנו ירד משה ונתן את התורה לבני ישראל. טענה זו של ענתי שעלתה לראשונה באמצע שנות השמונים נתקלה בהתנגדות של רוב השדרה הארכיאולוגית בישראל וזאת בגלל אי התאמה כרונולוגית והיבטים נוספים. ענתי המשיך בקו שלו הטוען שהר כרכום הוא למעשה הר סיני המקראי וב- 1999 הכיר הותיקן בהר כרכום כהר מתן תורה.
מהו פטרוגליף ופטינה?
פטרוגליף הוא ציור הנוצר מהקשה וחריטה באמצעות מקבת על סלע עם ציפוי של פטינה, ציורים אלו החלו בתקופה הפרהיסטורית בעיקר בניאוליתית תקופה בה החל האדם להתיישב ולביית את הצומח והחי.
פטינה נקראת מרקם מדברי ונוצרה מתחמוצות ברזל תחמוצות של מנגן, חרסית היוצרת את הציפוי, חשיפות לשמש ורטיבות מטל ומהמשקעים המועטים כל אלה תורמים ליצירת המרקם על פני הסלע הנקרא פטינה ושימש את האדם בעת הקדומה.
מצרף כמה תמונות מאוסף התמונות אותם צלמתי במהלך השנים.
מזמין אתכם לקבוע סיור בעקבות ציורי הסלע בהר כרכום ולהנות ממחזות מרהיבים ויצירות נדירות