טיולים והרצאות - 054-3161251

הכתובות הממלוכיות בקלעת נמרוד

פורסם בתאריך 28 בדצמבר 2016

אחד הממצאים המרשימים ביותר מהתקופה הממלוכית בארץ ישראל הוא ללא ספק כתובת אבן שנמצאה במבצר קלעת נמרוד בתקופתו של השליט הממלוכי אל-מלכ א-זאהר רוכן א-דין ביברס אל-בונדוקדארי.
הכתובת כוללת ארבע שורות כתובות:

שורה הראשונה כתוב: "בשם אללה הרחמן והרחום, המגדל המבורך הזה חודש מחסדו של אדונינו אל מאלכ א-טאהר [כינויו של בייברס]. האדון הנעלה המלומד הישר לוחם הג'יהאד החייל הערוך לקרב על הגבול הנתמך בידי האל המנצח רקאן אל דונייה ו-אל דין".

שורה השניה כתוב: "סולטן האיסלם והמולסמים מחסל פורקי העול המתמרדים [הכוונה למונגולים] מחייה הצדק בשני העולמות [העולם הזה והעולם הבא] אבו אל פתאח בייברס אל צלחי שותף של אמיר אל מאמינים [שותף של החליף] ציווה על ביצוע עבודה זו אדונינו הגביר הנדיב האדון המפקד הגדול הממלוכ של אל טאהר בייברס אל סעיד המפואר ביותר"

שורה השלישית כתוב: "המאושר ביותר המרומם זה שאותו משרתים אל בדרי באדר אל דונייה ו-א דין תפארת האיסלם והמוסלמים מנהיג צבאות המונותיאיסטים מלך המפקדים בשני העולמות ביליק [שר הצבא] ממלוכ של אל מאלכ אל טאהר אל סעיד שהאל יאריך את ימיו זה היה בתקופת כהונתו כמושל של המפקד הגדול באדר".

שורה הרביעית כתוב: "באדר א-דין בחתות ובפיקודו של המפקד הגדול עאלן א-דין סנג'ר אל מג'די- ובניהולו של רב האומן עאבד אל רחמן האדריכל ובביצוע עאבד אל וואהב הבנאי בעשרים ושניים למוחרם של שנת 674 להיג'רה"- 18 ליולי 1275- אז נגמר השיפוץ וקבעו את הכתובת.

בסוף כתוב: "כתובת זו נעשתה בתכנון יוסוף".
הכתובת באה להכריז על סיום עבודת שיפוץ המבצר, שהתחילה בשנת 1260, והיא אחת הכתובות הערביות היפות ביותר בארץ.

ניתן להזמין הדרכת טיולים בגולן וסיור לקלעת נמרוד ולהנות ממראה הכתובות יחד עם הסברים מעמיקים שיחרצו אצלכם לעד

אודות ״נופים ותרבויות״ - אבשלום שחר

רוצים לקבל מידע נוסף אודות טיולים וסיורים מודרכים? השאירו פרטים
[contact-form-7 id="4691" title="תפריט צד"]
אבשלום שחר © כל הזכויות שמורות, אין להעתיק או להשתמש בתוכן ללא אישור מפורש. אינטרמקס קידום אתרים